Verkliga röster från Onådiga Luntan

Onådiga Luntan är ett ”komplement” till Anders Borgs Nådiga Luntan. Men den har inte vackert röda band, den har svarta sorgband. När t.o.m. samhällsdebattörer som Janne Josefsson i Uppdrag Granskning gör sig en smula lustig över hungriga barn i foppa-tofflor som enligt honom inte finns i Sverige, så är det dags att visa på verkligheten. Nedan tagna citat kommer alla från Onådiga Luntan, som du själv kan ladda ner på Socialpolitiks hemsida: http://www.socialpolitik.com/. I september genomförs också enkonferens.
"Barnen blir också drabbade då föräldrarna slås ut från en trygghetsförsäkring. Det är förödande att inte ha ett eget hem att växa upp i. Barnens livsvillkor blir helt förstörda och de kan inte delta i samhället som alla andra barn. Dessa barn blir förlorare för all framtid. Det är svårt att lyckas med skolgång och gemenskapen med andra barn på samma villkor. Klassklyftorna blir större."
"Sitter helst för mej själv då all min glädje i livet är helt bortblåst, har inte råd att umgås med vänner eller att köra bil för att träffa dem. Detta är ett rent h-vete att leva under dessa sjukförsäkringsreformer."
"En dag orkade jag inte mer. När jag såg hur det började bli kallt och inte hade råd med stövlar åt sonen, inte hade råd att hämta ut min medicin, fick stark oro och ångest över att behöva fundera på vräkning och flytt när jag var så sjuk, hade sålt min vinterjacka, sonens cykel och mycket, mycket mer. Alltid fick tjata om att min son måste äta så mycket han kommer över i skolan, då vi har tomt kylskåp hemma."
"Det här knäckte mig. Min ekonomi har minst sagt havererat. Jag har betalningsanmärkningar, jag har skulder och mina psykiska problem har blivit mycket värre av allt det här. Oron för min existens har gjort att jag mår väldigt dåligt."
"Men efter att jag blev utförsäkrad så försvann mitt människovärde, min ekonomi raserades och mina drömmar om framtiden försvann."
"Min son är en av de fattiga barn som det skrivs om i media. Vi skulle inte kunnat fira jul om vi inte fick ekonomisk hjälp från kyrkan. Min son fick nya skor i julklapp, då de han hade var så trasiga att de nästan föll av fötterna på honom. Han blev så glad för sina nya skor så det går inte att beskriva. Han sköter om dem och vårdar dem noga i visshet om att det kan dröja många år innan vi får råd att köpa ett par nya skor till honom igen."
"Min son bor nu hos sin pappa så det känns som det bara är att välja att betala tandvård och inte ha något umgänge med sonen, för jag har inte råd med både och."
"Mina döttrar har ofta gått i trasiga kläder, tyvärr. De tackar nej till kalas etc eftersom vi inte har råd med presenter. De kan inte delta i dyra fritidsaktiviteter, som deras kompisar gör. Min äldsta, som nu ska börja gymnasiet, kan inte välja vilket program hon ska gå, för jag kan inte ge henne tillräckligt med pengar för utbildning på annan ort. Det inackorderingstillägg hon kan få räcker inte ens till hyra, och sedan måste hon ha pengar till mat och hemresor, och det finns det ingen möjlighet till."

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra