Strategiernas dilemma

Jag spinner vidare på temat strategier. Forskning visar att många organisationer har svårt att förverkliga sina drömmer. Det beror ofta på att ledningen inte klarar av att omsätta strategier i konkreta handlingsplaner och/eller inte lyckas delegera dessa till rätt utförare i organisationen.
Kanske en orsak också är att 46 procent av alla chefer arbetar någon annanstans än på arbetsplatsen. Detta trots att cheferna som utfrågats konstaterar att det leder till att yngre medarbetare utvecklas långsammare.
Nu är jag ju FÖR målstyrd arbetstid, och ett flexiblare arbetsliv, som inte innebär fastkedjade arbetare vid arbetsplatsen vardagar kl 8-17.
Men just bara därför tror jag att det är desto viktigare att arbetsledningsmöten och arbetsplatsträffar genomförs desto mer medvetet och engagerat. Det behöver handla om att ha tydliga "projekt", med start och stopp kopplat till någon form av utvärdering, även för rätt vanliga arbetsuppgifter. På så sätt får vi alla konkreta och tydliga verktyg att veta "var någonstans vi befinner oss".
Nästa vecka ska jag berätta om en annan sak jag tror är viktig. ;O)

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra