Ett "flödesinriktat" arbete sker både med ett visst givande och ett visst tagande

Unionen menar att det krävs en mobilpolicy, när allt fler är "ständigt tillgängliga". Deras undersökning pekar på att drygt fem av tio tjänstemän är tillgängliga dagligen (utöver ordinarie arbetstid), där en majoritet tycker att jobbet spiller över på fritiden. Naturligtvis är detta allvarliga varningssignaler. Prioriterade resurser måste läggas på att förebygga stress och ohälsa. Mobilpolicy kan vara en bra riktlinje i detta.
Samtidigt måste vi också komma ihåg att "den ständiga tillgängligheten" hör ihop med möjligheten till att arbeta på distans, ofta i hemmet. Och denna möjlighet är inte enbart kopplat till ett krav från arbetsgivaren, tvärtom många tjänstemän välkomnar denna möjlighet. (Fast naturligtvis ska det inte vara en ständig tillgänglighet!) Sex av tio tjänstemän jobbar enligt Unionen på distans. Det innebär att många önskar en flexibilitet, både vad gäller plats och tid (för rimligtvis inbegriper inte distansarbetet en rigorös klocktid, utan arbetet sker i ett flöde som är mer anpassat till "övriga verkligheten".
Det blir ändå inte så konstigt med både arbetsgivarens och klienters önskan till kontakt med tjänstemannen som arbetar hemma, den kontakten sker då av nödvändighet per mail eller telefon. Det "gränslösa arbetslivet" (Unionens ordval) upplevs också ofta, även enligt Unionen, som stimulerande och personligt utvecklande, men behöver då ske med ett visst givande och ett visst tagande. Jag tycker också det är viktigt att se att det kan knappast vara fråga om "ständig tillgänglighet", dvs. inte ringer (väl?) chef/kund (när alla bor och arbetar i samma land/tid klockan tre på morgonen - eller ens mailar? 
Jag som chef kan inte veta när min medarbetare arbetar eller inte, hemma på distans, utan måste kunna ringa ett samtal (på kontorstid), för att det finns något jag behöver prata om. Men jag välkomnar då att min medarbetare stängt av mobilen, eller helt enkelt inte svarar, för att markera att hen har slutat arbeta. Naturligtvis ska vi utveckla policies, som tydliggör riktlinjer, och som sätter krav på ett bra arbetsmiljöansvar, men i slutändan handlar en mobilpolicy om att tjänstemannen ifråga ska stänga av sin mobil. (Arbetsgivaren kan inte göra det. Och - naturligtvis - känna att hen har arbetsgivarens förståelse till varför detta behöver ske.
Först då blir ett "gränslöst arbetsliv" en målstyrd arbetstid, som främjar alla parter!

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra