Frihandelsavtalet ett Ja till genmodifierad mat?

Frihandelsavtalet diskuterades självfallet under G8.

President Obama tycker att politiker inte ska vara trångsynta utan se den stora bilden, men en stor fråga är om EU därmed ska tvingas tillåta den genmodifierade maten som tillåts i USA.

Visserligen gör jag mig inga illusioner om icke-genmodifierad mat i Sverige. Jag vet att jag aldrig sett blåbären så stora när jag var barn...

Men det är en fara i att WTO (world trade organization) avtal inte ska ses som tillräckligt viktiga eller komma i andra hand. Återigen sätts ekonomiska intresse n hos EU och USA före solidariskt samarbete och återigen hamnar fattigare länder i kläm.

Medan frihandelsavtalet får vissa G8-deltagare att vattnas i munnen ska jag söka efter ny forskning som kanske gjort en koppling mellan genmodifierad mat och USAs 2/3 vuxna befolknings fetma.

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra