En av världens mäktigaste kvinnors beundrarbrev... Måste smarta kvinnor smeka mäns ego för att komma nånstans?


Christine Lagarde and Nicolas Sarkozy were embroiled in a new corruption inquiry on Sunday over the awarding of Legion d'Honneur for political favours.

Det känns konstigt och olustigt med det brev som hittats i IMF-chefens Christine Lagardes lägenhet (under utredning av påstådd felaktighet kring en ekonomisk ersättning till en av Sarkozy's vänner), där hon skriver att hon (under tiden hon var finansminister i Sarkozy's regering) att hon fullt ut stöttar hans politik. OK, det tycker jag är rimligt att anta, att hon stöttar hans förda politik, men det är det som därefter finns att läsa i brevet som känns en smula ... illavarslande, eller åtminstone lite obekvämt:

"Use me during the time that suits you best and fits your action and your cast....If you decide to use me, I need you as guide and supporter: without guide, I might be ineffective, without support I might be implausible. /.../ With my immense admiration, Christine L.”

OK, det går naturligtvis att tolka brevet på många olika sätt. Christine Lagarde har valt att inte kommentera det, och det kanske är bäst så. Men en av möjliga tolkningar blir ju att en av världens mäktigaste kvinnor, med enorm kompetens och kunskap, har en osund beroenderelation till en fd president i Frankrike, vilket förstås kan få konsekvenser för hur hon sköter verksamhet i IMF.

Det finns de som hävdar att brevet skrevs år 2007, när hon själv hade en mycket liten ministerpost, som ett försök att "klättra i karriären". Det gjorde hon ju, men att det behövs ett brev med det innehållet visar ju bara på de osunda patriarkala mönster som styr oss alla. Hon var alltså tvungen att visa sig som svag och i stort beroende av hans stöd, styrka och kunskap, för att kunna bli hans hjälp.

Jag önskar att hon skulle vara stentuff, och lugnt konstatera: "ja, jag skrev brevet, för jag ville komma vidare i min karriär, för jag vet att jag kunde komma vidare, och jag skämdes då och jag skäms nu, för naturligtvis menade jag ingenting med det jag skrev, men det var enda sättet för mig att få bli finansminsiter... att smeka hans ego... Nu är jag i den positionen att jag är redo för att strida för att ingen annan kvinna ska behöva känna sig tvungen att skriva något liknande brev (eller göra något värre än så, mot sin vilja) bara för att "komma någonstans"... Nu är jag redo att kritisera strukturen."

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra