Ideabloggen

På Ideabloggen i förrgår http://ideabloggen.se/2012/02/07/passion-i-sitt-arbete/ skrev jag om passion:


På ledarskapsarenan, som Ideell Arena genomförde med bravur 1-2 februari på Ersta konferens, möttes forskare och praktiker från civilsamhället. Där framkom det mycket tydligt hur speciell civilsamhällets sfär faktiskt är, inte minst vad gäller passion, engagemang och värdegrund. Som jag brukar säga, som en slags förklaring varför jag valde att gå från en forskarkarriär till en karriär i en intresseorganisation, så längtade jag tillbaks till verkligheten där jag kunde vara tydlig med mina åsikter. Naturligtvis är det mycket mer komplext än så, livet går inte att förklara med några enkla penseldrag, men där finns ändå en kärna som tydligt definierar just civilsamhället: lusten och viljan att försöka skapa ett bättre liv för sig själv och/eller andra, som kanske inte är vare sig politiskt korrekt eller i lagom doser.
I våra möten under dessa två dagar blev det också tydligt hur detta engagemang och denna entusiasm inte alltid helt lätt låter sig skötas kontorstid. Civilsamhällets sfär överlappar ju med privatlivets sfär, snarare än statens sfär, och då kan mycket ske på kvällar, nätter och helger. Med det vill jag inte säga att man ska arbeta ihjäl sig, tvärtom! Allting med måtta! Men på samma sätt som jag inte nu kan berätta för någon hur väl jag lyckats med målet ”förstärka ensamföräldrars självbild”, när jag t.ex. pratade i telefon med den ledsna mamman som inte visste hur hon och hennes barn skulle klara sig månaden ut på för få slantar eller när jag skrev den där debattartikeln om ”för svag politisk vilja”, så kan jag kanske inte heller välja att stänga av telefonen för att klockan råkar vara sju på kvällen eller sluta lyssna på rapports beskrivning av nya regler kring bostadsbidraget, vilket i sin tur föder nya idéer om en ny debattartikel.
Vi behöver finna nya, moderna alternativ till ett arbetsliv som både främjar en god och meningsfull fritid och stöttar flexibilitet oavsett om man är småbarnsförälder, studerar samtidigt eller vill ta lite extra hand om sin dementa mamma!

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra