IDEA *hjärtar* avtal


Sitter för första gången i en avtalsförhandling och tycker det är mycket spännande! Det som gör mig mest förvånad är hur intressant det faktiskt är att diskutera kring formuleringar, vilket i sin tur blir till en diskussion kring värderingar. IDEAs representanter ska nu träffa motparten och IDEAs styrelse finns därmed till hands, ”bakom kulissen”, i en slags stand-by-position.
Jag är glad för att säga att det IDEA kommer med, till avtalsbordet, är idéer, förslag och formuleringar som faktiskt avser gynna varje individ och varje verksamhet. Kärnbudskapen rör dels arbetstiden och dels kompetensutvecklingen, båda två oerhört centrala komponenter i civila samhällets värld (nästan oavsett om man är anställd eller ideellt aktiv).
Mitt vanliga intryck av både anställda och ideellt aktiva i civilsamhällets sfär är att det finns en större risk att man arbetar för mycket, snarare än för lite. Jag vet att jag själv är skyldig till det förstnämnda, och som chef försöker jag faktiskt strategiskt och målmedvetet att hålla mig till mina 40 timmar i veckan. Men det är inte lätt… det är lätt hänt att rusa på när kreativiteten flödar och arbetet flutit in i privatlivet. Men jag vill inte förmedla till mina medarbetare att det önskvärda är att arbeta mer än det reglerade. Vi ska ha en balans mellan arbete och fritid!
En kollega till mig från universitetet (där många är överpresterande) sa en gång att hon lärt sig att hennes 70 % (dvs. det som hon i sin tur värderar som en insats på 70 %) är mer än bra, för vanligtvis är det många andras 100 %. Kloka ord för alla överpresterande!

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra