från konflikt till tvist


Ingen kan komma ut ur en konflikt som en vinnare. Det bästa som kan ske, är att ingen kommer ut ur den som förlorare.
Ur många konflikter kommer dels en "sorgset lättad" och dels en "ilsket sårad".
För att det ska utvecklas från en konflikt till en tvist är det nog många gånger så att den "ilsket sårade" övergår till att vara "ilsket hämndsjuk".
Jag sålde (i mitt bokförlag) en period en bok som jag översatt från engelska till svenska som heter Radikal Ärlighet, av en författare vid namn Brad Blanton. Han är psykoterapeut och stark förespråkare av vikten att stanna kvar i konflikten, ilskan, upprördheten - tills det som fräter därinne ebbat ut. Då finns det bra grogrund till att de delaktiga kan gå ut ur konflikten med åtminstone inte hemska hämndkänslor.
Jag tror mycket på att stanna inne i det jobbiga, att orka stå kvar. Men tyvärr kan man ju inte tvinga en person, som är fruktansvärt arg, att stanna. Och ibland kan det kanske t.o.m. vara direkt olämpligt. 
Men då vi alla vinner på att konflikter inte blir till tvister, tror jag vi skulle ha professionella och inte alltför dyra konflikthanterare - för precis alla möjliga situationer: äktenskap, vänskap, arbetsliv osv.
Då kanske alla kan komma ut ur en konflikt med dragna lärdomar och både ny insikt och respekt för det som hände och som kanske var tvunget att hända.

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra