Är rätten till liv en mänsklig rättighet?

DU föddes som människa (utgår jag från, eftersom du läser detta). Nästan alla världens länder har skrivit under FN:s mänskliga rättigheter och där tydliggörs att du är född fri och lika i värde och rättigheter. Du har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.

Jag undrar därför när det äntligen börjar bli dags för inrättandet av basinkomst (eller medborgarlön eller grundinkomst), dvs en månatlig summa pengar som ger dig en ekonomisk grundtrygghet utan byråkrati och kontroll?

Responsen från medmänniskor kan ibland bli nästan provocerat ilsket. Typ "Vad är det för tjafs, det skulle aldrig fungera!"...

Det finns ett stort och ständigt växande antal forskare och experter som menar att det tvärtom skulle fungera alldeles ypperligt; för samhället, för invånarna, för jämställdheten och för välbefinnandet.

Ett exempel på professionellt nätverk finns i organisationen BIEN (Basic Income Earth Network), där du som vill läsa vidare kan finna ett stort antal artiklar och reportage.

Men, låt oss här bara ta en liten resa in i vårt inre. Låt oss föreställa oss denna värld bestående av basinkomst för alla människor. Bara för att de har mänskliga rättigheter. (Och här vill jag bara kort förtydliga att det för mig är självklart att djur och natur också har givna rättigheter, men det får vi utforska lite närmare en annan gång.)

Jag behöver i den nya världen inte oroa mig för att gå hungrig eller inte kunna skicka mitt barn till skolan. Det finns en säkrad peng som ger mig och min familj det mest nödvändiga. För en del så kanske det och lite till räcker, åtminstone just nu. Kanske jag nöjer mig med enklare arbetssysslor, för jag vill av någon anledning inte arbeta mer. Jag vill umgås med mina barn, jag vill ägna mig åt att resa, jag vill bli bättre på min passion. Eller så kanske det bara är en mindre del av det jag tjänar, då jag ägnar mig åt en karriär eller arbetar hårt för att utveckla mitt företag. Kanske jag jobbar hårt för att spara till mitt drömhem.

Vi är alla olika och vi har alla olika vägar att gå här i livet. För en del kan det även med basinkomsten vara lite knagglig väg med en hel del utmaningar. Men faktum kvarstår att du har en mänsklig rättighet till att få leva. Och oavsett hur många utmaningar och hinder det finns även med ett system av basinkomst, så är det för mig tydligt att den mänskliga rättigheten till liv, frihet och personlig säkerhet överskuggar allt annat.

Låt oss fortsätta drömma.






Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra