Change your thought to change the world

Det är glädjande att det numera är vetenskapligt belagt att våra tankar styr vår verklighet. Det handlar om hur vi ser på personer, situationer och vår värld för det är så vi ser dem som de kommer att framträda. Det handlar naturligtvis inte om någon voodoo ritual, där jag med hemliga riter förmår min chef att ge mig löneförhöjning. 

Men om jag har upprepade tankar om något, så är det de tankarna som kommer att bli verklighet. Till och med vår medicinska vetenskap har börjat luckra upp sin förut rätt fyrkantiga syn på vad som gör oss sjuka och vad som får oss att läkas. 

Detta var något jag ville försöka dyka djupare in i, när jag skrev boken Spiritual Social Activists, med ett särskilt fokus på att vi kanske inte bara borde arbeta med oss själva - i meditationer, transformerande resor och behandlingar - utan också arbeta med i syfte att förändra världen.

Glädjande nog har denna bok nu uppmärksammats av Book Walker här. Här köper du den på Amazon, kindle-pris runt 40 kr.



Jag vet t.ex. att jag mår så mycket bättre, om jag ser till att meditera en stund varje morgon. Och jag vet också av egen erfarenhet att jag mår ännu bättre, om jag kan meditera tillsammans med en grupp likasinnade. Det blir en styrka i att vara fler. Och forskningsstudier har redan bevisat att det finns en koppling mellan t.ex. en stor grupp som mediterar i en specifik stad och den stadens statistik kring bl.a. kriminalitet och våldsbrott. Faktum är att en tillräckligt stor grupp som mediterar MINSKAR frekvensen av bl.a. brott och överfall.

Så, med denna vetskap borde vi kanske tillsammans skapa rutiner för att samlas varje helg i syfte att både må bättre själva och skapa en bättre värld?


Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra