Medborgarmakt inför EU-valet 2014!

Jag är nominerad till Vänsterpartiets EU-parlamentslista, vilket jag är oerhört stolt över. Jag vet att jag som mycket ny vänsterpartist är såpass okänd, men jag är glad över att jag får tillfälle till att göra min röst hörd, vad gäller en mer sansad, balanserad och kritisk inställning till EU-frågor och vårt allt större EU-beroende.

Faktum är att just nu finns två kritiska partier till EU-kommissionens allt större intrång i vår nationella politik, och det är Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.

Eftersom jag också är mycket engagerad i europeiska nätverk, så är denna nominering, och förhoppningsvis fortsatt möjlighet till engagemang på olika sätt, en chans att skapa en debatt kring vad som egentligen bör avgöras på EU-nivå och vad som bör avgöras nationellt.

Min rekommendation är klar: Låt det som måste avgöras på EU-nivå avgöras på EU-nivå, och låt allt det som kan avgöras nationellt få avgöras nationellt.

Vi vet alla att gränslösa problem kräver gränslösa lösningar, men det betyder inte för den skull att Europeiska Kommissionen är den enhet som är bäst lämpad att skapa, definiera, formulera och besluta kring dessa lösningar.

I slutet av september åker jag till Bryssel, då EAPN (European Anti-Poverty Network) arrangerar en konferens kring just kritiska frågor inför EU-valet och kommande frågor som EU bör fokusera kring. Denna konferens inleds med en workshop, tillsammans med beslutsfattare.


Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra