Med vemod i hjärtat...


... läser jag om senaste "NGO-skandalen", Reumatikerförbundet. Kalla mig naiv ideal-romantiker, men på något sätt är denna sektor den sista utposten i vårt allt kallare samhälle. Jag blir glatt överraskad om det visar sig att ett vinstdrivande företag gör något som de "inte måste", av solidariska skäl mot vår jord, vår natur eller medmänniskorna. Och, tyvärr, känner jag att många beslutsfattare tycks mer snärjda av krångliga och tekniska regler än inspirerade av medmänsklig solidaritet (läs t.ex. migrationsverket). Så ideell sektor är absolut den sfär där jag vill "känna mig trygg". Där merparten av aktörerna ska vara där av lust till något mer än att tjäna pengar och göra karriär. Märk väl, det är inget fel med någotdera! Men åtminstone jag tycker livet tappar en hel del lust om det bara handlar om det. 
Så skärpning! Modigt av den anonyme som tipsade. Risken finns ju trots allt att hen avslöjas.

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra