nu börjar skolan


SvD ledare skrev i lördags om att vuxna måste ta mobbningen på allvar: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/vuxna-maste-ta-mobbningen-pa-allvar_7431498.svd

Jag anser att vi i vårt samhälle med en självklarhet inte ska tillåta att det finns barn som får ont i magen av att tänka på skolan, att det finns barn som dagligen kränks och att det finns barn som tar sitt liv på grund av en hemsk skolsituation!

Jag har själv vandrat omkring i några skolor, inbjuden, inte som en mysko främling. Och i vissa skolor får till och med jag ont i magen. Stämningen är hätsk och snudd på fientlig. Glåpord far omkring i luften. Barn puttas på. Och... vuxna syns knappt alls. Det måste vara det genomgående temat, vuxna måste finnas där barn och ungdomar finns. Jag förstår att lärare behöver rast, jag pratar om vuxna som är genuint intresserade av att stötta i skolor, som kanske t.o.m. har någon form av utbildning, som i vilket fall får någon slags kompetensutveckling i bl.a. etik och värderingar och som av olika anledningar inte har ett arbete (eller heltidsarbete), men vill, kan och orkar.

Våra barn är vår framtid, våra barn är det yttersta resultatet hur bra vi lyckats i dagens samhälle.

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra