Svensk innovationsstrategi
Svensk
innovationsstrategi: en bondes omsorg om korna eller ekorrars egen kamp för
överlevnad?
Utvecklingen
mot att främja stöttandet av fler samhällsentreprenörer och mer sociala
innovationer har under de senaste åren i Sverige ökat märkbart. Det har delvis
berott på insikt om att detta entreprenörskap med samhällsnytta i någon form är
nödvändiga beståndsdelar i utvecklingen av ett hållbart samhälle i ekologisk,
social och ekonomisk mening. Detta ska dock inte tolkas som att sociala
innovationer i Sverige är ett helt nytt fenomen. Det har naturligtvis alltid
funnits organisationer med goda syften, och eldsjälar med gott hjärta. Dock har
den nya informationstekniken och digitaliseringen av media skapat helt nya
möjligheter för dessa eldsjälar, samtidigt som nya klimathot, globala
orättvisor och ekonomiska kriser skapat behov av nya, kreativa lösningar.
I Sverige ses allmänt sociala innovationer, och
socialt företagande, som ett företagande där kärnverksamheten inte bara ger
intäkter till ägare och anställda utan som också på ett påtagligt och helst
mätbart sätt skänker nytta till individer och samhälle; lokalt, regionalt eller
globalt. I och med ekonomiska och andra stödformer för att underlätta
etablerandet av olika nätverk för social innovation, så har också följaktligen flera
intressanta arenor växt fram. Flertalet plattformar syftar till att stötta forskning,
kunskap och kompetens inom de växande områdena social innovation och
samhällsentreprenörskap. Ofta handlar det därmed om konkreta, gemensamma
projekt och nya hållbara affärsmodeller, där nya produkter och nya tjänster
utvecklas. Samhällsentreprenörens verksamhet i Sverige har koncentrerats till
att vara idéburen och värderingsstyrd, möjlig att skala upp från lokal till
global nivå, som förändrar strukturer i grunden och återinvesterar vinsten. I
Sverige går dessa verksamheter att finna i ”det nya näringslivet”, t.ex. inom
miljöteknik, inom ”den nya offentligheten” för människor i utanförskap
och/eller bland de nya NGO:erna, där företagens logik för att öka effektivitet
och nytta i verksamheterna används.
Ett högaktuellt tema i Sverige är balansen mellan
statlig / kommunal styrning och statligt /kommunalt stöd, en balans som kanske
allra mest tydliggörs i den blogg som drivs av regeringen
(Näringsdepartementet), där både tjänstemän och gästbloggare får möjlighet att
framföra sina tankar och sin syn om ”vägen mot en ny innovationsstrategi i
Sverige”. http://www.naringsbloggen.se/innovation/
Helt klart har denna nya innovationsstrategi ännu inte synts i Sverige, det
klargörs tydligt på bloggen, men frågan är vad det säger om förd politik där
makthavare tänker sig vara de som ska skapa en strategi som så tydligt bäst
behöver växa fram hos samhällsentreprenörerna själva. Tanken är ju att sociala
innovationer ska vara initiativ som tas av samhällsentreprenörer, för att de
tycker att det finns något i samhället som behöver förbättras eller som inte
fungerar.
Flera högaktuella konferenser har de senaste åren
genomförts i Sverige och grannländerna, och nu sker ytterligare en i Malmö
24-25 september, Bridging the Gap – New Survival
Strategies, med symboliken kring den långsamma och beroende kon och den
anpassningsbara och självständiga ekorren. Det blir här tydligt hur sociala
innovationer bäst skapas av självorganiserade, självständiga och
anpassningsbara samhällsentreprenörer. Detta blir ju inte minst viktigt i
dagens Europa, som präglas av ansträngd offentlig ekonomi, demografiska
förändringar, folkhälsoutmaningar, migration och klimatförändringar. Här blir
det tydligt att sociala innovationer ofta på något sätt löser dagens sociala
och ekonomiska problem, där samhällsentreprenören kanske t.o.m. går över
gränser för att bryta upp invanda strukturer. Offentliga institutioner har helt
enkelt svårt för att förnya sig, och det ska de ha, men därmed också sagt att
de kanske istället borde ”hålla fingrarna borta” från sociala innovationer och
istället ge maximalt stöd åt rörelser och fenomen som syftar till att skapa
bättre samhällen.
Konferensen genomförs av Euclid Network, i
samverkan med Mötesplats Social Innovation, Social Innovation Europe, Social+
och KPH. Läs mer om konferensen här http://www.euclidnetwork.eu/about-us/euclid-network-annual-conference-2012.html.
Mötesplats Social Innovation http://www.socialinnovation.se/sv/
Social Innovation Europe http://www.socialinnovationeurope.eu/
Social + http://socialeopfindelser.dk/