Svensk innovationsstrategi


Svensk innovationsstrategi: en bondes omsorg om korna eller ekorrars egen kamp för överlevnad?

Utvecklingen mot att främja stöttandet av fler samhällsentreprenörer och mer sociala innovationer har under de senaste åren i Sverige ökat märkbart. Det har delvis berott på insikt om att detta entreprenörskap med samhällsnytta i någon form är nödvändiga beståndsdelar i utvecklingen av ett hållbart samhälle i ekologisk, social och ekonomisk mening. Detta ska dock inte tolkas som att sociala innovationer i Sverige är ett helt nytt fenomen. Det har naturligtvis alltid funnits organisationer med goda syften, och eldsjälar med gott hjärta. Dock har den nya informationstekniken och digitaliseringen av media skapat helt nya möjligheter för dessa eldsjälar, samtidigt som nya klimathot, globala orättvisor och ekonomiska kriser skapat behov av nya, kreativa lösningar.

I Sverige ses allmänt sociala innovationer, och socialt företagande, som ett företagande där kärnverksamheten inte bara ger intäkter till ägare och anställda utan som också på ett påtagligt och helst mätbart sätt skänker nytta till individer och samhälle; lokalt, regionalt eller globalt. I och med ekonomiska och andra stödformer för att underlätta etablerandet av olika nätverk för social innovation, så har också följaktligen flera intressanta arenor växt fram. Flertalet plattformar syftar till att stötta forskning, kunskap och kompetens inom de växande områdena social innovation och samhällsentreprenörskap. Ofta handlar det därmed om konkreta, gemensamma projekt och nya hållbara affärsmodeller, där nya produkter och nya tjänster utvecklas. Samhällsentreprenörens verksamhet i Sverige har koncentrerats till att vara idéburen och värderingsstyrd, möjlig att skala upp från lokal till global nivå, som förändrar strukturer i grunden och återinvesterar vinsten. I Sverige går dessa verksamheter att finna i ”det nya näringslivet”, t.ex. inom miljöteknik, inom ”den nya offentligheten” för människor i utanförskap och/eller bland de nya NGO:erna, där företagens logik för att öka effektivitet och nytta i verksamheterna används.
Ett högaktuellt tema i Sverige är balansen mellan statlig / kommunal styrning och statligt /kommunalt stöd, en balans som kanske allra mest tydliggörs i den blogg som drivs av regeringen (Näringsdepartementet), där både tjänstemän och gästbloggare får möjlighet att framföra sina tankar och sin syn om ”vägen mot en ny innovationsstrategi i Sverige”. http://www.naringsbloggen.se/innovation/ Helt klart har denna nya innovationsstrategi ännu inte synts i Sverige, det klargörs tydligt på bloggen, men frågan är vad det säger om förd politik där makthavare tänker sig vara de som ska skapa en strategi som så tydligt bäst behöver växa fram hos samhällsentreprenörerna själva. Tanken är ju att sociala innovationer ska vara initiativ som tas av samhällsentreprenörer, för att de tycker att det finns något i samhället som behöver förbättras eller som inte fungerar.
Flera högaktuella konferenser har de senaste åren genomförts i Sverige och grannländerna, och nu sker ytterligare en i Malmö 24-25 september, Bridging the Gap – New Survival Strategies, med symboliken kring den långsamma och beroende kon och den anpassningsbara och självständiga ekorren. Det blir här tydligt hur sociala innovationer bäst skapas av självorganiserade, självständiga och anpassningsbara samhällsentreprenörer. Detta blir ju inte minst viktigt i dagens Europa, som präglas av ansträngd offentlig ekonomi, demografiska förändringar, folkhälsoutmaningar, migration och klimatförändringar. Här blir det tydligt att sociala innovationer ofta på något sätt löser dagens sociala och ekonomiska problem, där samhällsentreprenören kanske t.o.m. går över gränser för att bryta upp invanda strukturer. Offentliga institutioner har helt enkelt svårt för att förnya sig, och det ska de ha, men därmed också sagt att de kanske istället borde ”hålla fingrarna borta” från sociala innovationer och istället ge maximalt stöd åt rörelser och fenomen som syftar till att skapa bättre samhällen.
Konferensen genomförs av Euclid Network, i samverkan med Mötesplats Social Innovation, Social Innovation Europe, Social+ och KPH. Läs mer om konferensen här http://www.euclidnetwork.eu/about-us/euclid-network-annual-conference-2012.html.
Mötesplats Social Innovation http://www.socialinnovation.se/sv/
Social Innovation Europe http://www.socialinnovationeurope.eu/

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra