Nya förhandlingar


IDEA kommer nu gå in i ny avtalsförhandling med Unionen och Akademi SSR, med hjälp av en medlare. Det tycker jag är bra.
Allra bäst skulle jag tycka det vore, om dessa mäktiga organisationer skulle kunna gå samman, och tillsammans verka för att skapa ett bättre samhälle. T.ex. när det gäller projektanställningar (det heter formellt visstidsanställning, men för att alla ska vara på det klara med vad jag menar, så använder jag detta ord istället).
Jag tycker inte om projektanställningar, om det ska gå år efter år efter år. Jag tror inte på att det långsiktigt är bra för en och samma människa att ha tidsbegränsade anställningar. Men det fungerar ju inte att kritisera arbetsgivare för bruket av projektanställningar. Jag är verksamhetsansvarig för en organisation som för närvarande får ett årligt verksamhetsbidrag som täcker ca 2 tjänster. Jag gör naturligtvis allt jag kan för att försöka öka det bidraget (och få det beslutat för mer än ett år). Men jag ensam förmår inte göra mer än så. Det går ju dock inte att kräva att jag ska göra om en projektanställning till en tillsvidare anställning, för om jag inte har ett verksamhetsbidrag som tillåter fler än två anställda, vore det ju rent kriminellt av mig att omkullkasta verksamhetens budget på det sättet.
Jag skulle tycka det vore kraftfullt om fler organisationer gick samman och krävde att myndigheter m.fl. skulle förändra situationen och t.ex. tillåta fler långsiktiga projekt.

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra