Dåliga vanor


Vissa vanor är mer farliga än andra. Rökning är i mina ögon en mycket dålig vana, eller ett farligt beroende om man så vill. Jag tycker rökare också är rätt hänsynslösa, då vi andra rätt ofta högst ofrivilligt andas in deras rök. För mig är det dessutom ett stort besvär, eftersom jag på grund av min hälsa verkligen får svårt att andas, även efter ett "litet rökmoln". Det värsta är när jag går förbi någon som precis andas ut, med rök, och jag får ta emot hela den rökbomben. Det känns som om någon hällt en askkopp i min mun, och det är ju inte särskilt rolig känsla. De som röker tycker jag borde försöka inte stå direkt vid entrén (ja, det är kanske kallt och blåsigt, men vi andra vill kunna gå in och ut, utan att lukta askkopp) och stå lite längre bort på plattformar och liknande. Då skulle jag bli glad. Mest glada blir vi förstås alla, om de slutar röka. Ny forskning visar att rökande föräldrar ger 3 ggr så högre risk att tonåringen börjar röka: http://www.socialvetenskap.se/forskning/rokande-foraldrar-ger-nara-tre-ganger-hogre-risk-for-att-tonaringen-borjar-roka/
A non smoking generation - again!

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra