Fruktansvärt upprörande orättvisor

Jag läste en text från en ensam-mamma och fick hennes tillåtelse att lägga upp denna på min blogg, övriga kommentarer förutom att rättvisa måste till är onödiga (tänk att den skeva behandlingen ska genomsyra minsta lilla åtgärd):

”Orättvis beräkning av TFP för arbetslösa
Jag har fått två utbetalningar med tillfällig föräldrapenning de senaste veckorna. Ena gången för 5 dagar och andra för 4 dagar. Ersättningen netto per dag är 227:- högre de första 5 dagarna. Jag började fundera lite varför och tänkte/hoppades att den andra (mindre) betalningen blivit fel och att jag skulle kunna få lite mer slantar . Men ack så var det inte, jag har nu fattat varför FK tabbat sig med mina utbetalningar…

Om jag varit anställd och hemma med vård av barn, hade jag fått min SGI delad med min årsarbetstid på 237 dgr (260 dgr vid ett arbete mån-fre). Men när man är arbetslös delas den med 365 dagar, även om jag bara kan få ersättning för 5 dgr/vecka!!!

Däri ligger felet, vid den första beräkningen hade min SGI delats med min årsarbetstid och inte med de 365 dagar som ska göras vid arbetslöshet .

Inte konstigt att den tillfälliga föräldrapenningen ligger 80 spänn lägre/dag än a-kassan, när den inte räknas ut rättvist för oss arbetslösa. De hade väl iaf kunnat dela på 260 dgr då om de nu inte vill dela på mina 237.

Men barnen till arbetslösa föräldrar kanske inte räknas bli sjuka och min dotter är ett undantag. Eller så vill de helt enkelt att jag ska fortsätta stå till arbetsmarknadens förfogande och låta de dagarna ticka, även om jag vet att jag inte kan jobba eftersom mitt barn är sjukt?!?

Ser nu fram emot att få återbetala 1135:- när väl FK skickar ut ett inbetalningskort. Är dock glad att jag redan upptäckt felet och att det inte kommer som en dålig överraskning om några veckor.”

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra