Vår fantastiska hjärna

Ja, jag har sett Borgs alla utfall och löften om bättre ekonomi för ensamstående barnfamiljer. Jag väntar med kommentarer tills jag faktiskt fått läsa något konkret.

Istället vill jag prata mer om vår fantastiska hjärna. Ett fascinerande ämne för mig, som en del kanske märkt… Nya studier visar t.ex. att vår känsla för rättvisa finns inbyggt i hjärnan. Jag sökte en tidigare studie som visade att vår känsla för empati minskar, när vi som barn växer upp i en våldsam miljö, men att det också går att öka empatin. Jag tror mycket på en hjärna som dagligen reparerar sig själv, liksom vår kropp. En annan studie visar på att framgångsrika människor har en alert, nyfiken och lekfull inställning till sin omgivning. Det går verkligen hand i hand med hur jag tänker; låt människor få göra det de tycker om – det brukar de också vara bra på!

***

NU (hakv åtta på kvällen) slutade jag jobba & kom hem, efter att ha hämtat ett fint (beg) konferensbord i Uppsala, till nya lokalen. Tack Eva för hjälpen!

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra