För visst ska man få kommentera vem man vill, hur man vill?

Stod igår kväll, sent, på tunnelbanan. In kommer två killar, inget särskilt med dem. Den ena lite lång och en smula tanig och den andre lite kortare, båda glasögon, kanske runt 30-årsåldern (super-dålig på ålder). De verkade lite salongsberusade och det enda jag tänkte på, vad gäller dem, var att den kortare killen hade en rätt fin röst, och med min 12-filiga-motorväg i huvudet spånade jag genast på hur man skulle kunna starta företag med människor med fantastiska röster.

Nåväl, de skulle av i Skanstull, och precis innan de gick av sa den längre:

- Titta, där är en brud i 40-årsåldern som klär sig som Pippi Långstrum, så j-a fult!

- Varför gör hon så för? säger den andre, de går av och dörrarna stängs.

Jag, antagligen rätt naivt, vänder mig förväntansfullt om, och väntar mig verkligen att få se en rödhårig tjej med utåtriktade flätor och långa strumpor i olika färger, kanske som i någon slags möhippe-grej. Inget konstigt hos någon av de alla som satt där, och jag tittar mer noggrant på alla. Då, då ser jag en tjej vid fönstret, ja, kanske runt 35-40, som pratar glatt i mobilen, ljusbrunt hår, helt normalt ansikte, normala kläder... men, hon har flätor. Kanske en smula ovanligt, för de är uppdragna högt mot hjässan, men absolut inget jag hade lagt märke till. Det måste vara hon, för ingen annan har flätor eller färgglada kläder.

Då minns jag hur jag också, som yngre kvinna (för nu har det av någon anledning slutat), bara fick finna mig i att bli kommenterad - antingen uppskattande eller nedervärderande. Den där känslan av att jag helt enkelt får acceptera att killar - när de får lust - har den rätten att slänga ur sig vad som helst.

De var helt vanliga killar, verkade schyssta, på gott humör, och såg definitivt inte vare sig snygga eller fula ut. Jag fattar bara inte hur de tänker att de har den rätten att potentiellt såra någon tjej jättemycket, något som kan följa henne lång tid, bara för att de tyckte så just den kvällen? Nu hörde hon inte, tror jag, men det kunde hon likväl ha gjort.

Och jag vill inte höra något om att det gäller även det motsatta, för jag har aldrig någonsin varit med om en situation där en tjej slänger ur sig en sårande kommentar om en killes utseende, högt nog för honom att höra, till en kompis bara sådär, för lusten att vilja vara kritikern som sågade hans utseende plötsligt infann sig.

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra