Multitasking mitt liv

Jag har i rätt många år varit nöjd med min enorma förmåga till multi-tasking. Jag har absolut inte sett det som ett problem, utan mer skojat att det ibland går snabbt, när man har åtta motorvägar i hjärnan. Jag har också läst rätt många studier som bl.a. pekat på dels att kvinnor oftare än män har förmåga till multi-tasking och att det (rätt använt) kan gynna både yrkesliv och privatliv (men fel använt kan leda till utmattning).

Jag är fullt medveten om att en del i min omgivning inte uppskattat min multi-tasking lika ofta, och har med åren lärt mig att slå av på takten ibland. Både för min skull och för deras.

Idag läser jag om en ny studie, http://www.ucsf.edu/news/2011/04/9676/ucsf-study-multitasking-reveals-switching-glitch-aging-brain, som skapat stor uppmärksamhet i USA, som pekar på att multi-tasking inte alls är bra för hjärnan. Multi-tasking kan ha en negativ effekt på individens korttidsminne, vilket förvärras med åldern. Anledningen skall vara att äldre människor på en rent cerebral nivå har svårare att byta mellan olika hjärnaktiviteter, det vill säga det är mindre ett minnesproblem och mer ett problem med samarbetet mellan minne och uppmärksamhet. De experiment studien bygger på visar bl.a. att hjärnas förmåga att ignorerna distraktioner gradvis minskar med åldern.

Detta skapar ju viss konflikt i mitt liv. Jag gillar min multi-tasking, jag har t.o.m. blivit beroende av den, men det tycks inte vara bra för mig. Efter en stunds intensivt funderande beslöt jag mig dock för att ta de nya resultaten med en nypa salt. Det vore inte första gången forskningsresultat visade sig vara fel…

Istället ska jag tipsa er om en fantastisk upplevelse! En hjärnforskare vid namn Jill drabbades en dag plötsligt av en stroke. Det lustiga i situationen var att den slog ut endast en del av hennes hjärnkapacitet, nämligen den intellektuella och analytiska delen, och då endast i ”vågor”. Följden blev att hon under några timmar, innan hon lyckades söka hjälp, endast upplevde världen med den intuitiva och ”kroppsliga” delen av hennes hjärna. Denna upplevelse förändrade radikalt hennes syn på allt, och hennes nya passion i livet är numera att förmå oss andra att försöka leva livet oftare utan styrning från den intellektuella hjärnhalvan. Det är ett fantastiskt föredrag från världsberömda TED!

http://www.ted.com/talks/lang/eng/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra