Almedalens makalösa vecka

Så, nu har snart en almedalsvecka till passerat... Idag är det socialdemokraternas dag, lördag kristdemokraternas och söndag sverigedemokraternas. Jag vet att väldigt många åker idag eller imorgon. Taxichauffören som körde hem mig berättade att torsdag alltid varit den största hemrese-dagen, men färjan hem var inte ens helt full, så det betvivlar jag detta året. Väldigt många vill förstås lyssna på Håkan Juholt, men personligen är jag helt nöjd med SVT Plays live-sändning. Jag tycker helt enkelt inte att det ger så mycket mer att stå på en kal gräsmatta, hänsynslös mot min rygg, i lite blåsigt väder.

Söndagen var miljöpartiets dag, men förutom talet hände inte mycket. Jag vistades mestadels i Europahusets lokaler, för de hade de mest intressanta aktiviteterna den dagen. Jag träffade dock flera bekanta, från civilsamhällets sfär, som jag bestämde möten med under veckan som skulle komma. Representanter från Forum för frivilligt socialt arbete var där och laddade. Föreningen Insolvens planerade redan sitt seminarium på fredagen och hoppades då att vi verkligen skulle komma.

Måndagen var moderaternas dag, och de mest intressanta aktiviteterna arrangerade (tyckte jag) Svensk kvinnolobby (feministiskt mingel) samt ABF (vems är almedalen?). I flera sammanhang kunde jag lyfta fram Makalösa som ett bra exempel på medvetet jämställdhetsarbete. I det feministiska minglet träffade jag bl.a. båda ordförandena från SKR och ROKS, och passade på att påtala SOU 2011:51 och dess brister (inklusive Göran Hägglunds uttalanden).

Tisdagen var vänsterpartiets dag, och dagen då jag hade min egen paneldebatt. Jag tycker själv det gick riktigt bra, då Annelie Nordström från kommunal lyfte fram det jag just sagt som något riktigt bra, samt att det jag sa låg så rätt. (Övriga deltagare var Hanne Kjöller, Ylva Johansson, Finn Bengtsson.) Flera kom efter debatten och sa att de skulle hämta ner enkäten jag nämnt fanns på vår hemsida. Den dagen träffade jag också språkröret Stina Svensson från F! och vi pratade också jämställdhet.

Av en lustig händelse deltog jag på måndagen i en slags tävling, (det stod i ett litet häfte ”Hämta? Lämna? Fixa? Twittra till oss om du vill ha hjälp) och jag skickade in ett Twitter och Telge bostäder ”gav” mig sju ungdomar i en hel timme. De tog allt material Palle hade burit dit, och delade ut det. Det som därefter återstod delade jag själv ut onsdag eftermiddag.

Onsdagen var folkpartiets dag. Jag träffade då Lars Ohly. Jag är överraskad att han tog sig tid att alls ses, med tanke på allt som var runt honom. Han hade kvällen innan i sitt tal både tagit upp det faktum att ingen längre säger sig vara feminist (just det jag själv pratat med F! om) och om vänsterpartiets behov av ny familjepolitik, så för mig blev ju detta väldigt snygg ingång. Jag tog bl.a. upp SOU-utredningen, Göran Hägglunds tal om underhållsstöd, våra förslag på bl.a. föräldrakurser efter separationer, kommunala barnombudsmän, fler juridiska vårdnadshavare än två (om man vill) samt förstås nattis, billigare familjerådgivning m.m. Han sa flera gånger att vi var föredömliga i att vara så framåt med frågor.

Torsdagen var centerpartiets dag, och dagen jag tvingades åka hem (istället för planerat fredagen, som var socialdemokraternas dag).

Tillsammans med ordföranden skissade vi på ett möjligt mer aktivt Almedalen nästa år, där vi framför allt ska kunna ta dit fler personer. Kanske också ha ett seminarium, i samverkan. Det vore fantastiskt med ett stort gäng Makalösingar!

Jag tyckte Almedalen hade växt ännu mer i år, med fler nya platser att ha seminarium på m.m. och jag vet att det var rekordstort förra året, så det ska bli intressant att få veta siffrorna för i år. Jag tycker också det finns viss beklagansvärd atmosfär, ska jag vara ärlig och säga. Aftonbladet konstaterade själv att den finaste maten fanns på "skumrask-ställena" och inte på ställen som Greenpeace och Amnesty. Det känns lite konstigt för mig att man bara accepterar det, och t.o.m. tipsar människor att därmed välja de ställen med fin mat och dryck. Det är också lite som ett intellektuellt, eller njae, politiskt Kiviks marknad. Människor "attackerar" mig hela tiden, som på en helt vanlig mässa, och efter några dagar (timmar) är man rätt trött. Nåväl, det är trots allt ändå viktigt att något som Almedalen finns, men kanske att man ska fundera på att begränsa vilka som får komma, eller åtminstone försöka dela upp det lite mer. Jag som extremt partisk tycker naturligtvis att vi intresseorganisationer ska prioriteras och "hjälpas fram", eftersom vi ändå inte kan slänga en massa pengar på dyr lobby-verksamhet de andra veckorna av året. Kanske Almedalen kan få bli vårt, enbart? Frågan är då förstås; kommer det då några politiker?

PS: Vår ordförande berättar säkert mer om fredag, lördag och söndag

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra