Vittnesstöd behövs!

Igår ringde ett målsägandebiträde och frågade om jag kunde ha vittnesstöd tillgängliga på torsdag. En tilltalad anses allmänt "stökig" och har dessutom "stökiga" kompisar som kan tänkas hålla till i väntrummet när ett vittne ska dit. Vittnet var förstås mycket rädd. Jag ringde "mina" vittnesstöd och genast anmälde sig två st. att dels hämta upp vittnet direkt till vittnesstödsrummet och dels hålla till i väntrummet. De är ideellt arbetande och det är fantastiskt tycker jag att de ger av sin egna tid, för att hjälpa vittnen och i förlängningen rättvisan. Jag tycker också våra tingsrätter mer tydligt borde visa dem uppskattning, då en hel del rättegångar inte genomförs p.g.a. skrämda vittnen!

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra