BRIS om vuxenstöd


BRIS släppte sin rapport förra veckan som visar att föräldrar saknar stöd och ofta ringer om separationer, vårdnadstvister och umgängesfrågor.
Det är alls inget konstigt för oss i Makalösa Föräldrar, snarare tvärtom. Föräldrar HAR ett stort behov av stöd och gemenskap, och samhället erbjuder inte nog stöd!
Jag hoppas att BRIS vuxenstödstelefon besitter den kompetens som behövs, för att kunna hjälpa t.ex. en förälder som funderar på att separera. Varför jag ens reflekterar över det, beror på att BRIS genomgående skriver "skilsmässa". Det är det frågan om när föräldrarna varit gifta, men det är självfallet lika angeläget med hjälp när föräldrarna "bara" varit sambo. Så "separation" vore mer korrekt.
Det är dock upprörande hur det blir tydligt att föräldrar inte får någon hjälp, när de separerar! Både dem och barnen behöver ofta samtalsstöd, och sådana kan erbjudas för blygsamma pengar, särskilt när vi jämför vad t.ex. en vårdnadstvist kostar... Förebygg!
Detta skriver BRIS:
Under år 2011 hade BRIS Vuxentelefon- om barn 2 600 stödjande samtal med vuxna med frågor om barn. 

Det vanligaste kontaktområdet var myndighetskontakter, och det är också det område som ökade mest under år 2011. Under året berörde 990 samtal i BRIS Vuxentelefon – om barn Myndighetskontakter, vilket utgör 38,1 procent av alla samtal under året. 

När vuxna kontaktar BRIS om Myndighetskontakter handlar det ofta om att de vuxna har sökt stöd hos olika myndigheter och instanser för att få hjälp för sitt barn, eller hela familjen, men inte lyckats. 

Det näst vanligaste samtalsområdet under år 2011 var Skilda föräldrar. 980 av samtalen berörde skilsmässor, vilket utgör 37,7 procent av alla samtal under förra året. 

Vid djupläsning av samtalsbeskrivningar inom de olika områdena framkommer det att vid en tillfällig kris, som en skilsmässa, upplever många föräldrar att både de, och barnen behöver stöd av samhället, men lyckas inte.
Många vågar inte kontakta socialtjänsten, trots att de upplever att barnen mår mycket dåligt, eftersom de oroar sig för vilka konsekvenser en kontakt med socialtjänsten kan få. Andra har kontaktat socialtjänsten, men upplever att de inte blir tagna på allvar, eller att det inte finns någon hjälp att tillgå. 

Ofta upplever föräldrar som kontaktar BRIS om myndighetsproblem och skilsmässor att de har svårt att orka med att vara att vara förälder och att de behöver hjälp för att kunna ge barnen det stöd de behöver. Många är oroliga över sina barns, och sin egen, psykiska hälsa.
– Vi vet att vuxna och barn upplever kriser på olika vis och ett barn kan leva med konsekvenserna av en kris i flera år, vilket utsätter barnet för en risk att utveckla psykisk ohälsa. Föräldrar och barn måste därför få hjälp och stöd i tid, innan konsekvenserna blir allvarliga, säger Kattis Ahlström, generalsekreterare BRIS.
Många av föräldrarna efterfrågar stöd som är tillgängligt och okomplicerat, för både dem och för barnen. 

– Här ser vi att landsting och kommuner skulle behöva samverka och gemensamt erbjuda ett slags ”mellanstöd”, liknande barnavårdscentraler. Handläggningstider måste också kortas ned och berörda myndigheter måste också bli bättre på att ge information, fortsätter Kattis Ahlström.
Även BRIS kontakter med vuxna på BRIS sajt för vuxnawww.Barnperspektivet.se präglas av oro kring kontakter med myndigheter både när barn mår dåligt, men även vid konflikter som rör vårdnadstvister och umgängesfrågor.

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra