Skolstart!

Idag började stockholmsbarnen skolan... spännande. Både för barn och vuxna, jag hörde talas om en mamma som började gråta av anspänning när hennes etta-gluttare skulle börja.

Jag började själv inte gråta, min dotter började ju 4:an så jag är ju van *låtsas vara kaxig*. Nej, det var faktiskt lite nervöst, både igår kväll och idag på morgonen, men mestadels för min dotter. Hon undrade vart de skulle vara någonstans, konstigt nog (tycker jag) hade gamla läraren inte visat klassen var deras nya klassrum skulle vara innan terminen slutade. Det hade väl inte varit för mycket begärt?

Och hon undrade hur nya fröken skulle vara. Konstigt nog hade nya fröken aldrig gått till klassen i juni och sagt hej, utan några av flickorna hade tagit mod till sig och på en rast innan skolan slutade gått fram och sagt hej. Jag förstår att skolpersonalen är stressad, men visst skulle man själv vilja bli överlämnad på något sätt, om man var arbetstagare?

En bra sak i 4:an är att de nu äter lunch 11.20. Helt horribelt så åt de i 3:an lunch 10.45. Hör ni själva hur det låter... lunch kvart i elva... Skolor får visst inte servera lunch innan kl 11, men det kunde denna skola inte hjälpa, sa de. En dålig sak är att nu har de inte längre några hyllor av något slag, att t.ex. ställa regnstövlar eller lägga en regnjacka. Det behövs inte, säger de, för i 4:an vill man inte ha sådant. Nej... kanske för att det helt plötsligt inte finns plats, kanske?

Nåväl, det kunde ha varit värre. Min dotter känner i alla fall inget obehag att börja skolan, på grund av mobbing. Friends undersökning visar att 1 av 3 upplever detta. Oacceptabelt säger jag! Rädda Barnen konstaterar att sex av tio elever upplever stress i skolan.

Det kanske finns en förklaring till varför trenden med ökat barnafödande är bruten? Ge våra barn en värdig skolmiljö, tillika en värdig miljö på dagis och fritids, det är väl det minsta man kan kräva av ett samhälle?!

Populära inlägg i den här bloggen

Politiska aktivister använder social media bäst

Vara, inte göra